Rippl-Rónai József (1861–1927): Női portré --- kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
Rippl-Rónai József (1861–1927): Női portré --- kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
Rippl-Rónai József (1861–1927): Női portré --- kikiáltási ár: 2 400 000 Ft
 
108
 
Rippl-Rónai József (1861-1927)

Női portré

pasztell, papír
363x282mm
j. j. f.: Rónai a hátlapon: Szilágyi Damjanich u. 49.
Proveniencia: Szilágyi Sándor gyűjteményéből, Kiállítva: Rippl-Rónai József emlékkiállítása, Budapest, Fővárosi Képtár, 1952. katalógusszám: 97. (Női arckép, Szilágyi Sándor tul.) Rippl-Rónai mindegyik alkotói korszakának megvannak a maga jellegzetes női arckép-típusai: művésszé válásnak korai-párizsi idejéből csak nagyon kevésszámú, de annál jelentősebb mű. E most felbukkant kép 1952 óta nem is volt látható, az egykori híres – főleg a 20. század első felének festőit kultiváló – Szilágyi gyűjtemény darabja volt. Azok a művek, amelyek sorába képünk is tartozik, egy sajátos világot, a művészi önkifejezés mikro-világát jelenítik.

Rippl oeuvre-jében az 1890-es évek a színtagadás évei. Ez időben készült képein a sötét színek dominálnak. („Fekete korszak.”) A borús színeken váratlanul átütő világos tónusok – egy arc, egy kéz felvillanása – teszik e képeket dekoratívvá és oly különössé. A korai 1890-es években (különösen 1891-92-ben) készült néhány pasztellportréján azonban, a fekete-korszak metódusával ellentétben, valami egészen bravúros módon, a világos színeket ugyancsak világos színekkel írja felül. Mint ahogy képünkön is megfigyelhetjük, - az egymásba omló finom, halvány tónusokból bontja ki a modell arcát, így az szinte csak sejthető. Az álomszerű és sejtelmes arcvonásokat azért időnként egy sötét tónussal ütközteti. Egy fekete vagy égővörös hajkorona megteremti azt a való látványra utaló ellensúlyt, amellyel szemben az arc légies festése még látványosabban mutatkozhat meg. Képünkön a fekete dús hajat még egy kacér kis fekete kalap is tornyozza.

Akár vékonyan felvitt olajfestékkel, akár pasztellel képes volt előhívni ezekez az álomszerű, kontúrtalan, inkább egyfajta porózus, remegő vibrálásból formát öltő arcokat. A korai évek arcmásai az alkotóerő egészen más rekeszéből születtek, mint a művész oly jól ismert későbbi női portréi. Míg a késői képeken az éles szemmel meglátott személyiségjegyek formálás- és színbeli visszhangja hívja elő a művészi megjelenítést, addig a korai női fejek egy fiatal művész formát öltött ábrándjainak megtestesítői, a legérzékenyebb vallomások, amelyek csak megfoganhatnak egy férfiben a női nem, a szépség, az érzékenység és az érzékiség felé.

Az 1892-es évben Rippl-Rónai a párizsi Palais Gallierában megrendezi első kiállítását és bár katalógus nem maradt fenn, a korabeli havi- és napilapokban megjelent kritikákból elég pontos benyomást kaphatunk a tárlatról. Rippl-Rónai Munkácsy műhelyét alig két éve hagyta el és éppen a mindegyik kritika által kiemelt kisméretű női arckép-sorozatával találta meg sajátos művészi útját. Későbbi analízisek hasonlították puha tónusait Carrière-éihez, rejtett elvontságát Odilon Redonéhoz, színeit Puvis de Chavannes-éihez, - egy-egy kép azonban, amely nagyritkán felbukkan ezekből az 1890-92-es évekből, nagyon világosan felrajzolja azt a speciális és mondhatjuk, még senki által nem járt ösvényt, amelyet Rippl-Rónai a 19. század végének százfele futó lehetősége közül felfedezett magának.

Bernáth Mária
Kikiáltási ár: 2 400 000 Ft (7 712 EUR*, 8 346 USD*)
FONTOS! Fizetendő ár = leütési ár + sávos jutalék**
* Tájékoztató jellegű árak. Az aukció napján érvényes banki vételi árfolyam az irányadó.
** Sávos jutalék:
0 — 2 000 000 HUF 25%
2 200 000 — 4 000 000 HUF 20%
4 200 000 — ∞ HUF 15%
  • Erre az aukcióra már lezártuk a licit-regisztrációt.