Bernáth Aurél (1895-1982)

Fekete Badacsony

Technika: olaj, vászon
Méret: 85 x 120 cm
j.j.l.: BA
származás: Bernáth Aurél hagyatéka
életműkatalógus szám: 1948/20.


reprodukció:
* Exposition d’Art Hongrois Contemporain, Paris, Musée National d’Art Moderne, 1949. március 25 – április 24. (o.n.)
* Exposition d’Art Hongrois Contemporain, Bruxelles, Galerie Georges Giroux, 1949. május 25 – június 12. (o.n.)
* Keresztury Dezső: Balaton, Budapest, Panoráma, 1960, 13.
* Genthon István: Bernáth Aurél, (A Művészet Kiskönyvtára, 58), Budapest, Képzőművészeti Alap, 1964, (37. kép)
* Pataky Dénes: Bernáth Aurél, Budapest, Corvina, 1972, (20. kép)
* Székely András: Harmincöt év, harmincöt művész. Új Tükör, 1981/3, 24-25.
* Bernáth Aurél (1895–1982) centenáriumi emlékkiállítás 1995, Szombathely, Művelődési és Sportház, 1995. március 18 – április 6. (o.n.)
* Rum Attila: Bernáth Aurél, Budapest, Kossuth Kiadó – Magyar Nemzeti Galéria, 2009, (53. kép)


kiállítás:
* Hundert Jahre Ungarische Bildende Kunst, Wien, 1948, (kat. 11.)
* Száz magyar művész. A Fővárosi Képtár XL. kiállítása, Budapest, Fővárosi Képtár, 1948. október
(kat. 29.)
* Exposition d’Art Hongrois Contemporain, Paris, Musée National d’Art Moderne, 1949. március 25 – április 24. (kat. 23.)
* Exposition d’Art Hongrois Contemporain, Bruxelles, Galerie Georges Giroux, 1949. május 25 – június 12. (kat. 23.)
* Bernáth Aurél festőművész gyűjteményes kiállítása, Budapest, Ernst Múzeum, 1956. október 20-22. – 1957. március 20 – április 22. (kat. sz. n.)
* A Gresham és köre, Székesfehérvár, Csók István Képtár, 1967. október 22 – 1968. február (kat. sz. n.)
* Bernáth Aurél festőművész kiállítása, Budapest, Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum, 1972. szeptember – október. (kat. 56.)
* Aurelja Bernata, Moszkva, Műcsarnok, 1975. (kat. sz. n.)
* Bernáth Aurél kiállítása, Marcali, Múzeum, 1976. október. (kat. 13.)
* Bernáth Aurél festőművész kiállítása, Tihany, Tihanyi Múzeum, 1977. május 28 – ? (kat. 22.)
* Bernáth Aurél gyűjteményes kiállítása, Kaposvár, Somogyi Képtár, 1980. október 24 – november 30. (kat. 35.)
* Bernáth Aurél (1895–1982) emlékkiállítás, Budapest, Ernst Múzeum, 1985. március 21 – április 28. (kat. sz. n.)
* Bernáth Aurél (1895–1982) centenáriumi emlékkiállítás 1995, Szombathely, Művelődési és Sportház, 1995. március 18 – április 6. (kat. 17.)
* Bernáth Aurél festőművész emlékkiállítása, Ábrahámhegy, 1996. július 7-28. (katalógus nélkül)
* Bernáth Aurél emlékkiállítás, Budapest, Home Galéria, 2000. június 1-25. (kat. „B” Terem 10.)


Irodalom:
* Genthon István: Bernáth Aurél, (A Művészet Kiskönyvtára, 58), Budapest, Képzőművészeti Alap, 1964, 17-18.
* Pataky Dénes: Bernáth Aurél, Budapest, Corvina, 1972, 14.
* Végvári Lajos: Szőnyi István – Bernáth Aurél, Miskolc, Well-PRess Kiadó, 2003, 134.
* Rum Attila: Bernáth Aurél, Budapest, Kossuth Kiadó – Magyar Nemzeti Galéria, 2009, 60.



"Gazdag kompozíció a Balkonon Alice és Marili izgatott előadási módjával, háttérben a Badacsony hegyének jellegzetes tömegével, ennek intimebb, szobába transzponált és pasztellkrétával készített megfelelője Alice és Marili a kisörsi szobában. A Fekete Badacsony Alice-szal ezeknél nyugodtabb és nagyvonalúbb." (Genthon István: Bernáth Aurél, 1964, 17-18.)


"A felszabadulást követő évek művei közül emeljük ki a Balkonon Alice és Marili és a Fekete Badacsony Alice-szal című nagyméretű, jelentős képeit..." (Pataky Dénes: Bernáth Aurél, 1972, 14.)


"A Balkonon Alice és Marili című képe nyugalmas harmóniájával, a kompozíció kiegyensúlyozott arányaival Manet Reggeli a műteremben című vásznát juttatja eszünkbe. A zöldek és a kétféle vörös szín komplementere fontos elem lehet ebben a műben: ebből a festői közegből villan elő Alice sötétkék ruhás alakja és a világoskék árnyalatokkal formált fehér ruhás Marili. A kép fontos eleme a háttérben látható hegy, mely fokozza a kép motívumainak egységét. Hasonló színkontrasztra épült a Fekete Badacsony Alice-szal című festménye. A bensőséges hangulatú veranda mögött – mint a régebbi művészetben szokásos kép a képben – kompozíciós elemként jelenik meg a Badacsony terpeszkedő tömege. A szélesen húzott, energikus ecsetvonások segítségével dinamikussá válik a látvány." (Végvári Lajos: Szőnyi István – Bernáth Aurél, 2003, 134.)


"Bernáth 1938-ban végleg hazatérve Magyarországra, többfelé keresett magának munkára, családjának pedig pihenésre alkalmas nyaralóhelyet a Balaton körül. Az északi oldalon Kisörs-Szőlőhegyen (ma Badacsonyörs) talált egy szőlők közé ékelt hosszúkás présházat, melyet tulajdonosa csak a szüretek idején használt. 1940 és 1952 között töltötték itt a nyarakat, Bernáth pedig lankadatlan szorgalommal és múlhatatlan gyönyörűséggel festette a lelkével összeforrt balatoni tájat. A domboldalra épült ház magasából varázslatos látvány tárult a szemlélő elé. A Balaton teljes panorámájával, a Badacsony pedig fenséges tömbjével kínálkozott a megörökítésre. Az 1940-es Kisörsi táj, az 1947-es Alice és Marili balkonon, valamint az egy évvel későbbi Fekete Badacsony Alice-szal azonban az itt született gyönyörű tájábrázolásoknak csupán ízelítőjéül szolgálhat e kötetben." (Rum Attila: Bernáth Aurél, 2009, 60.)
  • Erre az aukcióra már lezártuk a licit-regisztrációt.