Technika: olaj, farost
Méret: 100 x 80 cm
j.b.f.: El Kazovszkij, j.l.: El K
“[…] szeretem nézni, ha valakinek be van kötve a teste, le van kötözve, a húsa meg kibuggyan a kötél közül. Számomra ez olyan volt, mint egy őszibarack-csendélet […]”*
El Kazovszkij a Magyar Nemzeti Galériában megrendezett nagyszabású El Kazovszkij-élet/mű kiállítás, valamint az azt követő, Ráadás címen a Várfok Galériában bemutatott tárlat nyomán ismét a művészeti világ egyik központi témája lett.** A rá oly jellemző éles terek, intenzív színek, és majd az egész életművét végig kísérő kutya-motívum helyett ezúttal azonban egy sokkal kevésbé ismert, korai képe kerül aukcióra. A Táncosnő (Belső tér) címen induló festmény egyike azon főiskolai évei alatt, modell után készült akt képeinek, melyeket csendéleteknek titulált.
A korai csendéletek megtévesztésig hű ábrázolásmódjának következtében a megjelenített tárgyak a vágy tárgyaivá lépnek elő. A különböző gyümölcsök, virágok, edények megfestése az érzéki vonzalomra apellálva arra késztetnek, hogy megérintsük, megtapintsuk, megízleljük őket, mégis szemlélésük közben rendre ennek lehetetlenségével kell szembesülnünk. Az ingerlés és a kielégületlen vágy játéka ez. Éppen ezért válik igazán izgalmassá az emberi alak ilyetén ábrázolása.
„Azt akartam elérni, hogy a különféle női és fiúmodellek úgy jelenjenek meg a képeimen, mint egy- egy kívánatos szőlőfürt vagy más gyümölcs: olyan tárgyakként, amelyekkel nem lehet, és nem is kell azonosulni.” ***
A néző és a nézés tárgya közt fennálló hatalmi viszony, a szépség, a beteljesületlen vágy, az eltárgyiasítás és a tekintet kegyetlenségének kérdését felvető kép feltehetően 1973-75 között, egy végül meghiúsult kiállításra készült, egy háromrészes Csendélet című sorozat második darabjaként,**** már ekkor előrevetítve azokat a problémaköröket, amelyek azután egész munkássága alatt foglalkoztatták Kazovszkijt.
Kaczvinszky Tamás
* Sinkovits Péter, Pandora szelencéje, 2001, in: Cserjés Katalin (szerk.) – Uhl Gabriella (szerk.), Látáscsapda. Beszélgetések El Kazovszkijjal, Bp., 2012, 156.o.
** A túlélő árnyéka – Az El Kazovszkij-élet/mű, MNG, 2015.11.06.-2016.02.14.; El Kazovszkij: Ráadás, Várfok Galéria, 2016.04.07.-2016.05.06.
*** Rényi András, A csendélet színpadai, 2004, in: Cserjés Katalin (szerk.) – Uhl Gabriella (szerk.), Látáscsapda. Beszélgetések El Kazovszkijjal, Bp., 2012, 203-204.o.
**** A festmény hátulján látható feliratok, illetve az alábbi interjú alapján: Sinkovits Péter, Pandora szelencéje, 2001, in: Cserjés Katalin (szerk.) – Uhl Gabriella (szerk.), Látáscsapda. Beszélgetések El Kazovszkijjal, Bp., 2012, 156.o.
- Erre az aukcióra már lezártuk a licit-regisztrációt.